Första tågfärjeförbindelsen med utlandet i Helsingborg
Ytterligare en viktig milstolpe var järnvägens ankomst som innebar att Norra Hamnen byggdes. Hamnen invigdes av Oscar II 1891 och det första järnvägsfärjeläget byggdes. Vågbrytaren har förlängts med 100 meter och hamnbassängen gjorts betydligt djupare så att de verkligt stora fartygen kunde anlöpa hamnen. Helsingborg hade nu sitt första färjeläge, och turerna gick hela sju gånger om dagen. Järnvägsspåren var dragna direkt ut på den norra vågbrytaren. Den första svenska tågfärjeförbindelsen med utlandet inleddes den 10 mars 1892 då den danska hjulångaren ”Kronprinsessan Louise” började trafikera leden Helsingborg – Helsingör.
En snabb industrialisering karaktäriserade Helsingborg under slutet av 1800-talet och 1912 låg produktiviteten i Helsingborgsindustrierna långt över den i övriga landet. Kraven på Hamnen ökade och medförde en kontinuerlig förbättring och förnyelse.
1912 fick hamndirektionen i uppdrag att utarbeta ett förslag till en ny hamn. Första världskriget kom dock emellan och den nya Oceanhamnen blev inte färdig förrän 1923.
Läs mer